Under hösten har W-Power projekt satsat på att skapa nätverk bland kvinnor som driver företag i Jokkmokk. Iden är att träffas, lära känna varandra och varandras verksamhet samt dela erfarenheter. Det finns många fina butiker i Jokkmokks samhälle, som drivs av företagsamma kvinnor och ännu mer kompetens som vi inte ens vet om! Det ska vi ta reda på!

På besöket deltog (från vänster) Elina Nordqvist, Eva Gunnare, Hilde Van Amelsvoort och Anneli Kråik Jannok.

Det första W-Power företagsbesöket fick vi göra på Fjällriket, en samisk design och presentbutik, som ägs av Anneli Kråik Jannok. Anneli har under sommaren flyttat sin butik från Porjusvägen till en större lokal vid Storgatan.

Anneli kommer ifrån en samisk familj i Jämtland där entreprenörskap har varit livsstil. Det var naturligt för henne att sysselsätta sig själv och hon började sitt företagande som free-lance journalist. Hon hann vara chefredaktör för tidningen Sáminuorat under flera år och jobbade samtidigt med samisk upplevelseturism i Tärnaby innan hon 2012 flyttade till Jokkmokk och startade en Web-shop som specialiserade sig på samiska produkter. Web-shopen krävde en lagerlokal som så småningom omvandlades till en butik.

Utbrottet av pandemin ställde nya utmaningar för Anneli. Frågan var om hon skulle lägga ner verksamheten eller utöka den. Hon hade sedan länge önskat sig en större lokal som skulle ge henne möjligheten att utvidga sortimenteten. När den anrika klädbutiken ”Björkmans” stängdes så uppstod möjligheten att hennes önskan skulle kunna gå i uppfyllelse.

Flyttandet var ansträngande och krävde många timmars arbete. Anneli anser dock att det har lönat sig eftersom en rymlig lokal och centralt läge vid huvudgatan har gett henne ett bra flöde av kunder av både turister och byborna som har hittat till hennes affär. Samarbete med Team Lapland gav henne också möjlighet att snabbt och smidigt utöka urvalet med kvalitativa produkter. Anneli är också återförsäljare för några lokala produkter som t.ex. handgjord keramik av Elina Nordqvist vars produkter varit väldigt eftertraktade under sommaren.

Web-shopen har varit vilande under den hektiska sommarsäsongen. Enligt Anneli kräver online försäljning aktiv marknadsföring och närvaro i sociala medier som Instagram och Facebook. Web-shop är dock en bra komplettering av butiken med obegränsade öppettider men fordrar också en hel del administration.

Under besöket diskuterades det också om det framtida behovet av arbetskraft, öppettider och om det ökade intresset att handla i Jokkmokk från grannkommuner. Jokkmokk verkar ha fått ett rykte att vara en mysig och mångsidig shoppingplats där kunderna möts vänligt och serviceinriktad. ”Hit kommer man att shoppa eftersom här hittar man grejer” låter väl uppmuntrande! Skulle det finnas ett tillfälle för insatser som gemensam marknadsföring och andra aktiviteter?

Trots att den vanligtvis lugnare höstsäsongen står framför trappan ser Anneli positivt på framtiden. Hon trivs riktig bra i sin butik och ser framemot att utveckla sin verksamhet. ”Jag tror på attraktionslagen” säger hon och fortsätter leende: ”Om man önskar någonting väldigt mycket och envist jobbar för det, blir det verkligt till slut”.

Vi tackar Anneli för besöket och önskar henne lycka till!

Mer om Fjällriket hittar du på företagets hemsida: https://www.sapmiproducts.com

Vill du att vi besöker ditt företag nästa gång? Hör av dig så ta vi hand om arrangemanget! paivi.sainiorohner@strukturum.se